Sofiashundar

Alla inlägg under december 2012

Av Sofia Nyberg - 31 december 2012 23:22

Vi önskar våra vänner ett gott nytt 2013 och hoppas på ett friskt och roligt år!

Av Sofia Nyberg - 16 december 2012 22:53

Idag på promenaden hittade Doris en liten skallra i form av en söt giraff. Hon blev alldeles till sig av lycka och när matte sedan bjöd upp till lek var hon inte sen att haka på och busade som en tok    Sen gömde jag den några ggr så hon fick leta efter den i den djupa snön och det tyckte hon med var mycket roligt. vi tränade även en del fjärr. Det var en nöjd tjej som kom in sedan och en nöjd matte   

 

Av Sofia Nyberg - 15 december 2012 22:17

Idag har det varit en mer rastlös Lycka som piper och moffar för att hon vill komma ut ur sin avgränsning. Hon går ännu bättre idag så jag antar att smärtan avtar mer och mer för henne. Hon får ju smärtis en gång om dagen också förstås. Det gäller att matten tänker till ordentligt och är med till 100 procent så det inte blir hastiga rörelser eller så för hon är pigg!

Jag kanske skrev det tidigare, men det tåls att nämnas igen, jag är GLAD att hon hade vilat i fem veckor innan op, för om det är jobbigt nu så hade det ju varit katastrof annars! Lilla pluttan!


Jag och Doris var på en långpromenad med grannen och det var skönt att komma ut och röra på sig! Det har ju blivit lite sämre med den varan sista veckan. Doris var också glad att få ha sin matte (o grannen förstås) för sig själv och myste nöjt <3


Det gäller ju att inte glömma bort henne, det blir ju lätt så i början när den skadade tar så mycket mer tid! Men det måste få vara så, och hon är ju med hela tiden förstås, lilla gumman.


Lycka fick en ny sele idag som ska underlätta att bromsa henne och att lyfta henne lite i fronten när vi ska upp och ned för "rampen" utanför porten. Fin faktiskt :)

Nu är det dags för sista pinken och sen blir det sova förhoppningsvis håller Lycka med och sover hela natten hon med :)



Benet är som ni ser svullet, men även det blir bättre dag för dag! Imorgon ska vi ta bort plåstret över stygnen!


Nya selen från RuffWear 

Av Sofia Nyberg - 14 december 2012 23:14

Doris är en snäll storasyster som åker till apoteket och köper medicin till sin lillasyster!

Vi var int i foderbutiken på Ultuna och köpte en krage till Lycka med och då passade Doris på att knycka sig ett ben, det var hon mycket väl värd! Gulliga Dosan!  

Av Sofia Nyberg - 14 december 2012 22:43

Då var första benet opererat på lilla Lyckisson och det har gått bra! Det var en del trasigt inne i armbågen men ledytorna var fina så prognosen ser god ut om rehab och så funkar som det ska   

Vilken liten krigarprinsessa jag har! Se bilden på hur der såg ut i leden! Mitt hjärta blöder när jag ser det, men nu kan det ju förhoppningsvis bara bli bättre.


När vi hämtade henne höll jag på att börja gråta när vi såg henne, så halt och fortfarande så medtagen av narkosen så hon ville bara ligga ned och sova. Då kan jag ärligt säga att jag undrade vad sjutton vi utsatt henne för! Men redan i morse vid halv sex så gick hon redan mycket bättre på benet och det blir bara bättre hela tiden! Så skönt! Jag får redan bromsa henne på "promenaderna" (små små korta rastningar) för hon vill gärna speeda på.
Jag har en känsla av att det blir bra det här, jobbigt kommer det absolut att bli, men blir hon bra så kommer det vara värt det flera ggr om!


Lite bilder:


Tappra lilla tjej! Och hon har ändå aldrig varit riktigt halt utan bara ordentligt stel... Det är tur att man är uppmärksam på sina djur även om folk omkring sagt att man är nojig och överdriven..   
Hon är rätt svullen, men det kommer gå ned om några dagar 
Sötaste söta weilerunge!

 

Av Sofia Nyberg - 12 december 2012 20:13

Nu har Lycka fått sig ett bad med descutan inför morgondagens op!

 

Inte helt uppskattat ;)

 

Av Sofia Nyberg - 11 december 2012 22:42


Jag hoppas av hela mitt hjärta att du kommer kunna springa fritt utan smärta igen, fina älskade hund!


Det var inget roligt besök på Strömsholm och lilla hjärtat har ordentlig artros i båda armbågarna och troligtvis också lösa benbitar... Prognos osv går inte att säga något om förrän man gått in och kikat i leden via titthål så på torsdag (TACK för att det fanns en återbudstid!) så börjar vi med den vänstra armbågen för den var värst drabbad. Det är ungefär lika på båda enligt röntgen. Hon har ju mest varit ordentligt stel, aldrig riktigt halt, med det förklarade Lennart genom att hon har liksom ont på båda sidorna och då är det mycket svårare att upptäcka då de liksom inte haltar på samma vis då. Hon är spänd som en fiolsträng i musklerna runt fronten och det kommer väl av att hon går och spänner sig och kniper med armbågarna... Efter hon fått lugnande (inför röntgen) och uppvakningssprutan och vi var ute och kissade då gick hon jättedåligt i fram :( Nog för att hon fått det lugnande, men det var inte vinglighet man såg utan ren smärta. Stackars älskade hundunge!


Jag hoppas det ska vara en god prognos för vår lilla tjej så att hon kan leva ett fullgott hundliv utan smärta. Tävling och så struntar jag fullkomligt i, bara hon får må bra. Det kommer vara väldigt jobbiga månader vi har framför oss, men förhoppningsvis är det värt det i slutändan.

Det är tur att hon är i god form, vet tyckte hon var välmusklad och för att ha vilat fem veckor så är hon ju verkligen det, men så som hon är i toppform då är hon ju grymt välmusklad. Jag har nog mycket att tacka att jag varit extremt noga med hennes vikt och motion, det är säkert därför hon ändå varit så pass "fräsch" (fast ofräsch då...) som hon varit också. Och allt vi gjort genom simning, vibb, kosttillskot osv.


Håll tummarna för Lycka är ni snälla, det bara måste bli bra det här, det finns inget annat!

Av Sofia Nyberg - 8 december 2012 22:27

 

 

På måndag är det äntligen dags för vet då!
Har bollat alla tankar inom mig o r d e n t l i g t. Mina tankar vandrar ju lätt iväg alldeles för långt men jag bestämde mig att jag får inte tänka så mycket förrän jag vet svart på vitt. Och jag tror det är hennes artros som spökar. Det är ju inte kul det heller, absolut inte, men i jämförelse med andra tankar är det lättare.

Det är bara frågan vad mer man ska göra för att hon ska ha ett smärtfritt liv då hon redan simmar, har vissa begränsningar i motionen, får diverse kosttillskott(grönläppad mussla, nypon, msm, omega 3, b-vitaminer, gurkmeja) osv. Funderar på carthrophen (stavning?) framförallt, vet flera som har fått väldigt bra resultat och andra inte alls. Men det är värt att testa helt klart. Jag upplever henne inte som sjuk sjuk, utan mest att hon är rejält stel emellanåt och nu att hon blivit rätt smal och tappat en del muskler - men det beror på att hon knappt fått vara lös på en månad tror jag. Hon är glad och rätt pigg och äter maten varenda mål, vilket hon inte gjort innan. Hon hittar på hyss för hon är lite uttråkad och hon tigger om att få träna, men det får vänta tills vi har en plan.
Som sagt, jag tror inte att det är något jätteallvarligt eller så, eller jag tillåter mig inte tro det. Men mitt undermedvetna bearbetar det här fullt ut och flera nätter har jag drömt riktigt läskiga mardrömmar där jag sen vaknat hysterisk... Men som sagt, hon borde vara mycket sämre om det var något jätteallvarligt!
Mitt lilla lilla hjärta, jag vill bara att du ska få leva fullt ut utan smärtor!

Presentation


En blogg om labradoren Doris och rottweilern Lycka - följ med dem på träning och äventyr

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards